מודלים עסקיים חדשניים חשובים לחברות במגוון תעשיות. הם עוזרים לחברה להבדיל את עצמה מהמתחרים ולספק ערך רב יותר ללקוחות. הנה כמה דוגמאות של מודלים עסקיים הנחשבים חדשניים. הטובים ביותר מותאמים אישית לצרכי הלקוח, מאפייני התעשייה והיעדים העסקיים. לפני שתחליט לפתח מודל עסקי, דע את המתחרים שלך.

מהו מודל עסקי חדשני?

מודל עסקי חדשני הוא דרך חדשה לעשות עסקים המסייעת לחברה להגיב לאתגרים חדשים. זה כרוך בהמצאה מחדש של תהליכי מפתח, משאבים ונוסחאות רווח. שינוי מסוג זה יכול להעניק לחברה יתרון תחרותי אמיתי. מאמר מקינזי האחרון מפרט את הדינמיקה של חדשנות המודל העסקי.

חידוש מודל עסקי מתחיל בהגדרת ערך הלקוח. מה העבודה שהלקוח רוצה לעשות? מהם המכשולים והסיבות שהם עשויים לדחות את ביצוע העבודה הזו? איך הלקוח יידע מתי העבודה נעשית? כל עסק צריך לפתח מודל עסקי שמנצל את היכולות והעוצמות הייחודיות שלו.

אינדיקטור קריטי נוסף לחדשנות הוא מודל מנוי. במודל זה, חברה חייבת ליצור ערך עבור לקוחות כל הזמן, כדי לשמור אותם מנויים לשירות. שירותי מנוי עם ערך חיים גבוה יותר של הלקוח מייצרים רווחים גבוהים יותר. מודל עסקי חדשני גם מעצים יישור חזק בין ערך בעלי המניות לבין ערך הלקוח.

חדשנות במודלים עסקיים מאפשרת לעסק לענות על צרכים משתנים. לדוגמא, חברת משאבים מתחדשים זקוקה ליכולות שונות מאשר חברה מבוססת נפט. לדוגמה, חברה שמייצרת אתנול יכולה לנצל משאבים מתחדשים כמו קנה סוכר, תירס ובטטות.

מהן הדוגמאות לחדשנות במודל עסקי

עסקים יכולים בקלות לשנות את המודל העסקי שלהם על בסיס הצרכים המשתנים של הלקוחות שלהם. נטפליקס, למשל, התחילה כשירות השכרת די. וי. די מקוון שהעביר די. וי. די ללקוחות באמצעות דואר אלקטרוני. אך החברה פיתחה את המודל העסקי שלה לשירותים רבים ושונים. כעת היא מציעה שירותי מנוי למוצריה ולשירותיה, כמו גם שירותים אחרים מבוססי מנוי.

כדי להצליח בחדשנות המודל העסקי, ארגונים חייבים לזהות הזדמנות לשינוי וליישם שינויים שיהפכו אותה שונה מהמתחרים. זה לא תמיד קל, ולעתים קרובות חברות מתמודדות עם התנגדות חזקה לשינוי, במיוחד בעסקים גדולים וארוכי טווח. מסיבה זו, חשוב להבין כיצד פועל המודל העסקי על מנת ליישם בהצלחה חדשנות במודל עסקי.

המודלים העסקיים הטובים ביותר מותאמים לצרכי הלקוח, למאפייני הענף ולמטרות העסקיות של החברה. כאשר חברה רוצה לחדש, היא בוחנת את המודל העסקי שלה מול אלה של חברות אחרות. הסיבה לכך היא שהמטרה של חדשנות במודל עסקי היא לספק ערך טוב יותר מהמתחרים.

הדוגמאות לחדשנות מודל עסקי מצליח יכולות לשמש מדריך לסטארט-אפים חדשים ולארגונים קיימים. הם מספקים תובנה לגבי שיטות עבודה מומלצות ויכולים לעזור לעסקים להסתגל לתנאים משתנים. פרויקטים מוצלחים של חדשנות במודל עסקי כוללים אסטרטגיה או מסמך חדש המתאר כיצד עסק מספק ערך ללקוחותיו. הם כוללים גם שינויים תומכים במודל ההפעלה.

מדוע מודלים עסקיים חדשניים חשובים?

בכלכלה של היום, חברות כל הזמן מחפשים דרכים חדשות כדי להגדיל את היתרון התחרותי שלהם וליצור ערך עבור הלקוחות שלהם. זה נעשה לעתים קרובות על ידי הנדסה מחדש את הדרך בה הם עושים עסקים. מחקר זה נועד לבחון את השימוש במודלים עסקיים חדשניים במפעלים עכשוויים, כמו גם את הערך שהם יוצרים. הצורך בתחרותיות הופך את המחקר הזה לחשוב.

סוג אחד של מודל עסקי מכונה מודל "חיפוש מצוינות", הנשען על אינטראקציות בין היצע וביקוש. מודל זה מעודד חדשנות לספק את צרכי הלקוח שלא סופקו. מודל זה מחייב ארגון לעלות על מתחרותיו בכמה דרכים, כולל משיכת כישרונות מובילים והבטחת מחויבות העובדים.

מודל עסקי מייצג את הדרך הבסיסית בה הארגון מייצר ערך וכיצד הוא מרוויח כסף. מודלים עסקיים קונבנציונליים מתמקדים בלקוח הקצה ובהכנסות שמייצר הארגון. מודל עסקי חדשני מתמקד בשינוי שני היסודות הללו בו זמנית, ובשילוב שני האלמנטים הללו כדי לספק הצעת ערך משופרת ללקוחות.

בנוסף להכנסת טכנולוגיות חדשות, על עסקים לשפר גם תהליכים ומוצרים. רבים מהחידושים הללו הם יקרים וגוזלים זמן, ודורשים השקעות משמעותיות מראש. הם דורשים ציוד וצמחים חדשים ולפעמים אפילו יחידות עסקיות חדשות שלמות. בנוסף, תשואות עתידיות על השקעות אלה אינן ודאיות. מכאן שיותר חברות פונות לחדשנות במודל עסקי.